Design & implementering

Formålet med design og implementering af organisatoriske mentorprogrammer er at skabe de bedst mulige rammer for, at de individuelle mentor/mentee-relationer kan fungerer godt og skabe resultater for parrene og dermed også skabe de ønskede resultater for organisationen.

Et typisk mentorprogram består af 5 faser; beslutning, forberedelse, etablering, læring og afslutning. Når man designer og implementerer et mentorprogram er det vigtigt, at man fra starten har tænkt alle disse fem faser igennem.

 

Der findes mange forskellige typer af og tilgange til design af mentorprogrammer. Her er nogle eksempler på typer af mentorprogrammer:

  • Organisationsinterne – alle deltagerne er er medarbejdere fra samme virksomhed
  • Åbne mentorprogrammer – også kaldet cross-mentoring hvor deltagerne matches på tværs af flere organisationer, som er gået sammen om at etablere mentorprogrammet
  • Mentorkorps – etablering af en gruppe mentorer, som løbende matches med mentees i et defineret forløb

Ingen mentorprogrammer er ens, og det er derfor vigtigt at definere formål og mål for programmet med udgangspunkt i, hvordan nu-situationen ser ud. Definitionen af mentoring og design af programmet skal tilpasses organisationens parathed og behov.

 

KMP+ House of Mentoring er specialister på området og formidler viden og værktøjer til design og implementering af strategiske mentorprogrammer med forretningsmæssig effekt. Vi kan hjælpe med at designe og implementere hele eller specifikke dele af et mentorprogram.

 

Få mere at vide om hvordan man designer og implementerer organisatoriske mentorprogrammer i bogen “Mentorprogrammer i virksomheder og organisationer” af Kirsten M. Poulsen og Christian Wittrock.

 


Ja tak, jeg vil gerne kontaktes af KMP+ House of Mentoring vedrørende en uforpligtende samtale om design og implementering af et mentorprogram.

Vi tilbyder bl.a. hjælp til følgende aktiviteter

Definere klart formål og strategisk kobling for at skabe en tydelig positionering af mentorprogrammets betydning for organisationen, som kan være med til at sikre positiv opfattelse samt opbakning fra de involverede stakeholders.

 

Definere mentorprogrammets målgruppe(r) for at etablere et solidt beslutningsgrundlag er det nødvendigt at identificere målgrupperne for både mentees og mentorer. At få overblik over antallet af potentielle mentees og deres udviklingsbehov er med til at indikere ressource behovet og dermed skabe et succesfuldt mentorprogram.


Designe tilmeldingsprocessen
for at tiltrække og udvælge mentorer og mentees, hvad enten det er frivilligt, via en invitation eller gennem en ansøgningsproces.


Designe matchningsprocessen
for at sikre et succesfuldt match og udvikle både talenter/mentees og mentorer samt skabe relevante læringsmuligheder. Matchningsprocessen er afgørende for mentorrelationen og dermed også en væsentlig parameter i at skabe et succesfuldt mentorprogram.


Designe programmets indhold
for at sikre en rød tråd igennem programmet, skabe et fundament for programledelsen og sikre mentor og mentees motivation. Mentor+Spillet er vores kernekoncept og bygger på de 10 mentorroller, der all har til formål at styrke relationen mellem mentor og mentee samt øge udbyttet for deres mentor/mentee-samtaler.

Tilmeld Nyhedsmail

Du modtager nyheder inden for mentoring, talent- og ledelsesudvikling. Samt holder dig opdateret på kommende kurser og events.

Du modtager samtidig første kapitel af bogen “Mentor+Guiden” 

Print Friendly, PDF & Email
Please fill all widget settings!